ASproAS solicită renunțarea la termenul de asistat social și încurajează respectarea demnității persoanelor care beneficiază de asistență socială.
ASproAS solicita renuntarea la utilizarea unui limbaj care eticheteza si discrimineaza. Ana Radulescu, Director General ASproAS:
ASproAS solicita institutiilor publice si private care furnizeaza servicii sociale sa respecte demnitatea persoanele care beneficiaza de servicii si masuri de asistenta sociala, sa renunte la expunerea lor publica si la crearea unei atitudini si perceptii publice negative.
Autoritatile publice locale au obligatia legala de a crea un suport adecvat si sustenabil pentru persoanele care traiesc in saracie sau se confrunta cu forme de excluziune sociala.
In fapt, blamarea oamenilor pentru ca raman in acest sistem de asistenta sociala pe termen lung este in acelasi timp o audemascare pentru incapacitatea de a carea un sistem adecvat care sa ii ajute.
In media online circula stiri cu asistatii sociali care nu vor sa munceasca sau care asteapta ajutorul statului. Reprezentanti ai unor autoritati publice locale expun persoanele care beneficiaza de servicii si beneficiii de asistenta sociala si le blameaza in public.
Romania si-a asumat furnizarea unui pachet de servicii si beneficii pentru personele care traiesc forme de vulnerabilitate tocmai pentru a oferi acestora posibilitatea sa-si asigure un trai care sa le asigure demnitatea. Garantul pentru acordarea acestor servicii si beneficii doar celor care au real nevoie este Primaria, prin serviciile publice de asistenta sociala. Legea 292/2011, legea asistentei sociale, prevede ca beneficiile financiare pentru combaterea saraciei si cresterea gradului de incluziune sociala trebuie sa fie oferite impreuna cu un pachet de servicii sociale care sa ii ajute pe oameni in acest proces. Dezvoltarea serviciilor sociale de suport este in obligatia primariilor.
Etichetand persoanele care beneficiaza de asistenta sociala ca fiind ASISTATI SOCIALI si blamarea publica a acestora, vine in contradictie cu rostul pentru care exista aceste servicii si beneficii.
Etichetele sunt nocive prin insusi faptul ca genereaza un proces de limitare a unei persoane la un singur atribut. Etichetele fac ca purtatorii de etichete sa internalizeze mesajul purtat de acel cuvant, sa ii defineasca, sa nu mai incerce sa vada ce alte resurse, abilitati, calitati, atribute personale au dincolo de eticheta. Eticheta de asistat social nu trebuie sa devina parte a identitatii personale a oamenilor aflati in situatii de vulnerabilitate.
In fapt, conceptul de asistenta sociala exista tocmai pentru a-i ajuta pe oamenii care traiesc vulnerabilitati care ii duc in situatia de a-si pierde demnitatea si capacitatea de a-si asigura traiul minim. Punerea unei asemenea etichete asupra oamenilor care beneficiaza de suportul serviciilor de asistenta sociala indeparteaza oamenii in a apela la aceste servicii si ii expun la riscuri pe termen lung.
Cand oamenii abuzeaza de servicii de asistenta sociala inseamna ca primaria nu si-a creat un serviciu public de asistenta sociala care sa aiba personal calificat (asistenti sociali) si pregatit pentru a raspunde acestor provocari.
Este obligatia primariei prin serviciul public de asistenta sociala sa creeze increderea oamenilor in serviciile de asistenta sociala si respect fata de aceste persoane.
Oamenii care traiesc situatii de vulnerabilitate nu trebuie sa se simta rusinati pentru ca apeleaza la serviciile de asistenta sociala. Este o responsabilitate sociala sa soliciti suportul atunci cand nu mai ai capacitatea sa-ti indeplinesti rolurile sociale si familiale.
ASproAS pledeaza pentru dreptul al demnitate!