Adela SETET – Biblioteca vie in asistenta sociala

ADELA ȘETET

Profesie: ASISTENT SOCIAL

Absolventa a Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea din Bucuresti, Specializarea ASISTENTA SOCIALA

Adela a avut primul contact cu furnizarea de servicii sociale in cadrul unui centru rezidential destinat copiilor din cadrul DGASPC Sector 1. In cadrul acestui serviciu, Adela a furnizat copiilor institutionalizati servicii de suport pentru dezvoltarea abilitatilor de viata independenta si socializare.

Urmatorul tip de serviciu cu care a intrat in contact a vizat sfera consilierii vocationale si a dezvoltarii competentelor sociale si profesionale. Aceasta arie a fost cea in care a continuat sa se formeze si sa se specializeze. Persoanele carora le-a furnizat aceste servicii au fost diverse: adulti si tineri cu dizabilitati, persoane fara loc de munca, someri de lunga durata, tineri din penitenciar, persoane care nu au avut nicodata un loc de munca. Serviciile de consiliere vocationala furnizate de Adela nu au fost limitate la evaluarea si orientarea profesionala, ci au cuprins si servicii de suport care aveau ca obiectiv autocunoasterea, managementul timpului, managementul stresului, realizarea bugetului, planificarea carierei etc.

Pe langa furnizarea serviciilor de suport pentru tinerii care executa pedeapsa privativa de libertate in penitenciare, experienta de lucru a Adelei cuprinde si lucrul cu adultii care executa pedepse privative de libertate. Aceasta etapa de lucru a vizat evaluarea, prin intermediul interviurilor individuale, a riscurilor la care sunt expuse persoanele care se afla in executarea pedepsei privative de libertate in penitenciarele pentru adulti.


Abordarea asistentului social in furnizarea serviciilor de de asistenta sociala

Cred ca cel mai important aspect in furnizarea seviciilor sociale pe care asistentul social trebuie sa il aiba in vedere este imbunătăţirea continuă a propriilor tehnici de lucru si orientarea spre rezultate de calitate pentru beneficiari. Pentru mine a fost important, in toate serviciile in care am lucrat, sa nu pierd din vedere faptul ca serviciile mele trebuie sa fie de calitate si pentru asta trebuie sa imi imbunatatesc continuu tehnicile de lucru.

Personal, atunci cand sunt in fata beneficiarilor ma bazez permanent pe un set de valori precum independenţa şi individualitatea fiecărei persoane, participarea în acordarea serviciilor sociale, confidenţialitatea, unicitatea si demnitatea umană. Daca ne concentram doar pe problemele beneficiarilor nostri si ne canalizam resursele doar pe rezolvarea situatiilor dificile in care se afla, riscam sa uitam ca cel din fata noastra este un om, un om care are nevoie cel mai mult de pretuire, de valorificare si de redarea increderii in propriile forte.

Asistentul social, indiferent de rolul pe care il are, trebuie sa urmareasca schimbarea in bine a vietii persoanelor cu care lucreaza. Voi lua ca exemplu modul in care am lucrat in calitate de asistent social, format in consiliere vocationala, cu persoanele cu dizabilitati. Rolul pe care l-am avut a fost acela de a sustine persoana cu dizabilitati in procesul de autocunostere, de dezvoltare si de schimbare a modului de abordare a problemelor si a limitarilor cu care se confrunta, dar si de schimbare a modului de intercatiune cu ceilalti, fie ca vorbim de familie, fie ca vorbim de membrii comunitatii. Acest proces este unul de lunga durata, iar rezultatele apar la inceput timid. Acest rol de promotor al schimbarii il putem pune in aplicare prin crearea de sesiuni de lucru in grup, sesiuni in cadrul carora putem sa imbinam abordarile moderne in asistenta sociala cu metode si tehnici inovative ce tin si de domeniul educatiei non-formale.


Autonomia profesionala a asistentului social in furnizarea serviciilor de asistenta sociala

In fiecare serviciu in care am lucrat a existat un cadru determinat in care trebuia furnizat serviciul, un context care implica si sarcini ce tin de interventia administrativa, de procedurile de lucru. Dar, de cele mai multe ori, practica profesionala cu beneficiarii si modalitatea de implementare a serviciului am creat-o si adaptat-o impreuna cu echipa de lucru in care m-am aflat. Un asistent social are nevoie de spatiu pentru a crea servicii adaptate nevoilor beneficiarilor cu care lucreaza. Este necesar sa existe o baza de la care asistentul social sa poata pleca, dar in acelasi timp am avut nevoie de spatiu pentru a introduce elemente noi in functie de specificul fiecarei persoane cu care am lucrat si in functie de pregatirea mea. Doar asa serviciile pe care le-am furnizat au putut sa raspunda real provocarilor cu care beneficiarii se confruntau si i-am putut pregati pentru a deveni eficienti in interactiunea cu mediul lor. Delimitarea acestui spatiu in care asistentul social creeaza servicii de suport adaptate nevoilor beneficiarului a tinut si de angajator, dar si de mine si de modul in care eu am creat interventia specifica practicii profesionale in asistenta sociala.


Cum masoara un asistent social schimbarea produsa in viata beneficiarilor?

Schimbarea produsa in viata beneficiarului, ca urmare a serviciilor de care a beneficiat, trebuie sa poata fi perceputa in primul rand de catre beneficiar. El este primul care evalueaza eficienta serviciului tau. Iar schimbarea poate fi masurata prin felul in care el si-a schimbat modul de raportare la propria persoana si modul in care relationeaza cu familia, cu colegii, cu membrii comunitatii si vede ca aceasta schimbare produce efecte pozitive in viata lui. Mai mult, beneficiarul intelege schimbarea prin modul diferit in care percepe resursele din jurul lui si le poate accesa pentru a-si rezolva problemele.

Evaluarea impactului serviciului pe care eu l-am furnizat beneficiarilor am facut-o prin observatie, in cadrul unor interviuri special adaptate acestui scop sau prin intermediul unor chestionare de evaluare a impactului. Avand in vedere era tehnologica in care traim nu este surprinzator daca beneficiarii nostri revin peste luni, sau chiar ani, cu un apel telefonic sau un mesaj in mediul online prin care sa ne impartaseasca situatia lor si modul in care interactiunea cu noi i-a schimbat. Mie mi se intampla acest lucru si asta este o alta forma de evaluare a eficientei interventiei mele.


Nevoile pe care le are un asistent social pentru a lucra eficient

Pentru mine nevoia cea mai stringenta este nevoia de formare; formare in ceea ce priveste particularitatile persoanelor cu care lucrez, formare privind tipul de activitati pe care le pot dezvolta cu beneficiarii si impactul acestora, formare privind modul in care anumite tehnici de lucru in asistenta sociala pot fi transpuse in actiuni ce imbraca serviciile de suport. Pe langa sesiunile de formare, am nevoie si de intalniri cu alti asistenti sociali pentru impartasirea experientelor intr-un cadru informal, sesiuni de supervizare si intervizare. De asemenea, nevoia de feed-back din partea beneficiarilor, dar si din partea colegilor si a superiorilor pentru imbunatatirea continua este o parte importanta in dezvoltarea mea ca specialist in lucrul cu grupurile aflate in risc de excluziune sociala.


Competentele de care are nevoie un asistent social pentru a lucra eficient

Pentru a lucra eficient, de exemplu cu persoanele cu dizabilitati, un asistent social are nevoie de o serie de competente printre care putem enumera: analiza dimensiunilor si implicatiilor unei probleme si a cauzelor determinante, capacitatea de a lua decizii, capacitatea de a intelege si respecta valorile si principiile beneficiarilor, capacitatea de a activa resurse, capacitatea de formare a competentelor sociale, capacitatea de a plasa beneficiarul in alte perspective fata de problemele cu care se confrunta, capacitatea de a forma competente beneficiarilor pentru a compensa anumite limitari.

Dupa cum stim din practica asistentei sociale, beneficiarii nostri au de cele mai multe ori o serie de dificultati care au la baza situatii complicate si dificile. Pentru a avea o interventie eficienta, noi ca asistenti sociali avem nevoie de al „saselea simt” pentru a analiza implicatiile problemelor, cauzele determinante si schema de solutii.


Anul acesta promovam demnitatea in asistenta sociala. Ce inseamna demnitatea pentru tine?

Demnitatea, conceptual vorbind, are intelesuri diverse pentru fiecare dintre noi. Insa este necesar sa privim dincolo de concept si sa vedem practic cum face parte din viata noastra profesionala. Pentru mine, ca asistent social, inseamna sa cred ca fiecare om este valoros si merita sa primeasca serviciile cele mai bune pe care eu le pot oferi. Inseamna ca ceea ce are sa imi transmita beneficiarul meu este important, la fel de important cum este si spatiul pe care il creez ca el sa se simta liber sa comunice cu mine.

Demnitatea inseamna nu numai respectul fata de ceilalti, ci si responsabilitatea mea de a le oferi servicii de calitate.


 Publicat/13 martie 2015

Share Button