Esti student in asistenta sociala? Cum iti alegi locul pentru pregatirea practica?

Esti student in asistenta sociala? Ce asteptari ai de la programul de pregatire practica? Te astepti sa inveti care este munca pe care o face un asistent social? In cazul asta, asteptarea ta este nerealista.

Ana Radulescu:

In fiecare an studentii ma intreaba care este locul potrivit pentru pregatirea practica. Ii intreb ce vor sa invete si imi raspund ca vor sa invete cum lucrează un asistent social, in ce consta munca lui si cum anume ii ajuta pe oameni sa produca schimbari sustenabile.

Asteptarea lor este sa invete toate acestea intr-un program de practica de 5 semestre, cate 6 ore pe saptamana.

Este o asteptare imposibil de atins. Asta pentru ca domeniul asistentei sociale este astazi dezvoltat in asa masura incat este imposibil ca o singura persoana sa mai poata detine toata cunoasterea teoretica ce constituie baza pentru practica profesionala. Asistenta sociala nu dispune de retete pe care studentul le poate invata si apoi aplica.

Mai mult, dezvoltarea competentelor profesionale necesita un timp de pregatire (teoretica si practica) diferit de cel oferit prin programul universitar de practica.

Si atunci, care este rostul pregatirii practice in perioada studentiei?

Ana Radulescu:

Inainte de orice, trebuie sa mentionez doua aspecte de context. Daca vor sa reuseasca in pregatirea practica, studentii trebuie sa isi aleaga mentori care sa le faciliteze procesul de reflectie asupra practicii. Adica sa ii ajute sa inteleaga anumite comportamente profesionale, sa descopere care sunt competentele profesionale pe care le pot dezvolta, ce abilitati sa schimbe, cum sa dezvolte anumite competente si care sunt mecanismele explicative pe care se construieste interventia in asistenta sociala. Mentorul ii ajuta pe studenti sa identifice nevoile de formare si experientele profesionale practice de care au nevoie. Cine este acest mentor? Mentorul poate sa fie un asistent social sau un profesor cu care studentii au o relatie profesionala de incredere. Studentii ar trebui sa-si provoace mentorii si mentorii ar trebui sa-si provoace studentii in intelegerea modului in care practica profesionala poate sa fie fundamentata pe concepte teoretice si metode de interventie. ASproAS ofera studentilor in asistenta sociala, care fac internshipul in cadrul ASproAS, mentori pentru acest proces de pregatire si reflectie.

In al doilea rand, in perioada de practica studentii nu pot prelua sarcini care ar trebui sa fie ale unui asistent social. Am intalnit organizatii care au trimis studentii sa fac evaluarea nevoilor persoanelor care solicitau suport. Acest lucru este inacceptabil, date fiind valorile si principiile aplicate in practica asistentei sociale. Este ca si cum ai trimite un student in medicina sa faca evaluarea problemelor medicale ale unei persoane. Studentul in asistenta sociala poate doar sa insoteasca, sa fie umbra asistentului social in practica.

Ce pot invata studentii pe perioada pregatirii practice? Listez aici doar cateva idei despre ce pot invata despre ei insisi:

  • pot invata care le sunt valorile si credintele raportat la valorile si principiile profesionale;
  • pot intelege prejudecatile si etichetarile preluate din mediile sociale in care au crescut si pot invata sa evalueze impactul acestora asupra oamenilor care beneficiaza de servicii sociale;
  • pot sa-si clarifice modul de respectare a valorile in asistenta sociala in practica profesionala;
  • pot sa-si descopere obstacolele personale atunci cand interactioneaza profesional cu persoane aflate in dificultate;
  • pot sa-si invete limitele personale si profesionale in interactiunea cu anumite probleme sociale;
  • pot sa-si exploreze comportamentele si capacitatea de schimbare sau de adaptare in raport cu anumite contexte profesionale;
  • pot sa-si exploreze capacitatea de a lua decizii si sa inteleaga procesul prin care ajung sa ia decizii;
  • pot sa-si descopere modalitatea de interactiune emotionala si care sunt emotiile functionale si disfunctionale pe care trebuie sa le administreze;
  • pot sa inteleaga modul de utilizare a emotiilor ca instrument de interventie in asistenta sociala;
  • pot sa cunoasca modalitati de evaluare si interventie care vor constitui baza de discutie pentru dezvoltarea propriilor abordari practice;

 

Si cateva idei despre interventia asistentului social:

  • rolul fundamental al asistentei sociale si al asistentului social in viata unui om aflat in stare de vulnerabilitate;
  • impactul interventiei si cum se planifica o schimbarea pe termen lung;
  • modalitati prin care asistentii sociali din practica recunosc si fac fata dilemele etice;
  • practica invatarii prin reflectie si abordarea critica a practicii in asistenta sociala;
  • construirea unui suport sustenabil pentru o persoana aflata intr-o stare de vulnerabilitate si evaluarea impactului;
  • modalitatea in care se lucreaza in echipa si dificultatile intampinate in cooperarea interinstitutionala;

Potrivit modului de organizare a programului de practica in Romania, studentii dispun de un indrumator de practica in cadrul universitatii cu care trebuie sa stabileasca obiective de invatare pentru fiecare semestru de practica. Aceste obiective sunt stabilite in functie de anul de studiu. Obiectivele stabilite cu indrumatorul din cadrul facultatii trebuie discutate cu persoana de contact din institutia sau organizatia in care studentul isi desfasoara practica. Discutia ar trebui sa acopere modalitatile prin care studentul isi poate atinge obiectivul de invatare in raport de activitatile derulate de catre organizatia care il gazduieste.

Studentii trebuie sa invete repede ca nu sunt doar beneficiari in acest proces de formare practica. Sunt parteneri directi. Ei trebuie sa solicite indrumatorului de practica orientare in formularea si atingerea obiectivelor sau sa solicite mentorului suport pentru a gasi drumul potrivit in acest proces de invatare.

Cei care cititi aceste randuri veti spune ca nu ati beneficiat sau nu beneficiati de o asemenea pregatire. Ca in practica nu exista asa ceva. Sigur ca exista. Sunt, insa, multe situatii in care acest proces de pregatire practica esueaza. Motivele sunt diverse: fie studentii nu au un mentor care sa aiba pregatire in metode specifice de formare; fie organizatia sau institutia de practica nu are angajati asistenti sociali, iar activitatea de asistenta sociala este facuta habarnist si ochiometric; fie indrumatorul de practica din universitate nu comunica adecvat cu studentii; fie studentii nu au interesul pentru pregatirea practica; fie asistentul social nu are timpul necesar alocat pentru pregatirea studentilor; fie studentul nu poate ajunge la locul de practica in alt timp decat cel stabilit in programul facutatii, etc.

Practica prevazuta in program de pregatire nu este suficienta. Trebuie sa fie completata cu programe de voluntariat sau de internship?

Ana Radulescu:

Indiferent de calitatea programului de practica, studentii in asistenta sociala trebuie sa urmeze cel putin un program de voluntariat sau internship pe perioada studentiei. Aceste programe sunt diferite ca structura, pentru ca studentul are posibilitatea sa lucreze in echipa, sa preia, cu limite, anumite activitati pentru care este pregatit si poate sa solicite indrumare si feedback permanent. In acest fel studentii pot sa-si dezvolte o anumita responsabilitate pentru invatare si pregatire pentru activitati care au impact asupra oamenilor, dar si asupra propriei dezvoltari profesionale. Mai mult, pot sa invete cum sa aplice anumite tehnici si sa evalueze impactul lor.

Institutiile si organizatiile care ofera o pregatire practica adecvata prin voluntariat sau internship sunt putine fata de solicitarile studentilor. Si multe au anumite criterii de acceptare in functie de activitatea pe care o desfasoara. Asa ca studentii trebuie sa urmareasca aceste organizatii si sa aplice pentru programele lor de internship sau voluntariat. Altfel pierd o oportunitate importanta pentru pregatirea lor.

Atunci cand alegeti sa faceti voluntariat sau internship, asigurati-va ca beneficiati de toate drepturile prevazute de lege.

Ana Radulescu:

Prin stagiile de voluntariat sau internship, studentii au posibilitatea sa rezolve cerinta angajatorilor pentru experienta profesionala. Programele de voluntariat asigura aceasta experienta, cu conditia sa indeplineasca cerintele legii. Asta inseamna ca studentii semneaza un contract cu organizatia si la final beneficiaza raport de activitate care arata ce activitati au derulat si care sunt competente relationate acestora.

 

Cateva cuvinte despre programul de internship ASproAS?

Ana Radulescu:

ASproAS o sa anunte curand inscrierea studentilor in programul de internship. Avem un numar de locuri limitat, iar studentii in asistenta sociala urmaresc cu interes acest program. Noi oferim un pachet complex de evaluare – formare – practica – reflectie. Curand vom invita studentii sa se inscrie.

Mult succes tuturor!

Recomandari: 

http://www.socialworker.com/feature-articles/education–credentials/8-ways-to-make-the-most-of-your-time-as-a-social-work-student/

 

Share Button