Asociația Profesională a Asistenților Sociali din România (ASproAS) cere exceptarea serviciilor sociale de la plafonarea stimulentelor acordate in cadrul proiectelor europene și reglementarea unitară a modalității de acordare a acestora pentru personalul implicat în proiecte cu finanțare externă

UP-date 06 iulie 2025

SOLICITARE

Asociația Profesională a Asistenților Sociali din România (ASproAS) cere exceptarea serviciilor sociale de la plafonarea stimulentelor acordate in cadrul proiectelor europene și reglementarea unitară a modalității de acordare a acestora pentru personalul implicat în proiecte cu finanțare externă

Se propune modificarea articolelor XIV și XV după cum urmează:

Articolul XIV – Varianta modificată propusă:

Art. XIV –

(1) Începând cu luna august 2025, stimulentele acordate personalului implicat în implementarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile sau rambursabile, reglementate la art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, la art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2024, precum și cele stabilite prin Planul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 și în Programul Național Strategic 2023 – 2027, se acordă pe bază de tarif orar unitar, exprimat în cuantum brut, stabilit în Ghidul Condiții Specifice al fiecărui apel de proiecte.

(2) Tariful orar unitar se calculează raportat la salariul mediu brut pe economie comunicat de Institutul Național de Statistică pentru anul anterior lansării apelului de proiecte și este aplicabil în mod nediscriminatoriu tuturor membrilor echipelor de proiect, indiferent de forma juridică a angajatorului (instituție publică, organizație neguvernamentală, operator economic etc.).

(3) Pentru anul 2025, valoarea tarifului orar se stabilește prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene și al ministrului muncii și solidarității sociale și se aplică tuturor proiectelor aflate în implementare și celor care vor fi lansate ulterior.

(4) Tariful orar se aplică proporțional cu timpul efectiv alocat activităților prevăzute în fișa de post sau contractul de activitate, conform planului de implementare al proiectului.

Articolul XV – Varianta modificată propusă:

Art. XV –

Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (…) se modifică după cum urmează:

La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Personalul din instituțiile și/sau autoritățile publice, precum și cel din alte entități eligibile, nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile și/sau rambursabile, beneficiază de o remunerație suplimentară calculată în baza tarifului orar unitar, stabilit conform prevederilor legale și reglementărilor specifice fiecărui apel de proiecte. Acest tarif se aplică proporțional cu timpul efectiv alocat activităților prevăzute în fișa postului sau în contractul de activitate.”

SCOPUL PROPUNERII

Prezenta notă de fundamentare susține necesitatea modificării articolelor XIV și XV din proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, prin înlocuirea actualului mecanism de plafonare procentuală a stimulentelor salariale (30% din salariul de bază) cu un mecanism echitabil, transparent și predictibil de remunerare pe bază de tarif orar unitar, calculat raportat la salariul mediu brut pe economie valabil la data lansării apelului de proiecte.

CONTEXT ȘI PROBLEMĂ IDENTIFICATĂ

În forma actuală, articolele XIV și XV:

FUNDAMENTAREA NOULUI MECANISM PROPUS – TARIF ORAR UNITAR

1. Corectarea inechităților generate de sistemul procentual

În sistemul actual:

Soluția: introducerea unui tarif orar unitar, exprimat în valoare brută, aplicabil tuturor persoanelor implicate în proiecte, indiferent de statutul lor sau instituția de proveniență.

2. Principiul echității – plată egală pentru muncă egală

Tariful orar unitar:

3. Aplicabilitate generală, nediscriminatorie

4. Simplificare administrativă și financiară

Permite:

5. Compatibilitate cu reglementările europene

Având în vedere:

se propune modificarea articolelor XIV și XV prin înlocuirea plafonului procentual cu un mecanism unitar de remunerare pe bază de tarif orar, calculat raportat la salariul mediu brut pe economie, aplicabil tuturor membrilor echipelor de proiect, indiferent de instituția de proveniență.

Apel la susținere

ASproAS invită:

Parlamentul României,

Guvernul României,

Comisiile de specialitate,

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale,

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene,

partenerii instituționali și organizațiile societății civile,

să analizeze și să susțină această propunere de amendament, care oferă o soluție echilibrată, aplicabilă, nediscriminatorie și sustenabilă pentru remunerarea echitabilă a muncii depuse în proiectele sociale finanțate din fonduri externe.

Raoul Dromereschi – Asistent Social ASproAS

Ana Rădulescu – Director General

Loading

Share Button