UP-date 06 iulie 2025
SOLICITARE
Asociația Profesională a Asistenților Sociali din România (ASproAS) cere exceptarea serviciilor sociale de la plafonarea stimulentelor acordate in cadrul proiectelor europene și reglementarea unitară a modalității de acordare a acestora pentru personalul implicat în proiecte cu finanțare externă
Se propune modificarea articolelor XIV și XV după cum urmează:
Articolul XIV – Varianta modificată propusă:
Art. XIV –
(1) Începând cu luna august 2025, stimulentele acordate personalului implicat în implementarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile sau rambursabile, reglementate la art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, la art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2024, precum și cele stabilite prin Planul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 și în Programul Național Strategic 2023 – 2027, se acordă pe bază de tarif orar unitar, exprimat în cuantum brut, stabilit în Ghidul Condiții Specifice al fiecărui apel de proiecte.
(2) Tariful orar unitar se calculează raportat la salariul mediu brut pe economie comunicat de Institutul Național de Statistică pentru anul anterior lansării apelului de proiecte și este aplicabil în mod nediscriminatoriu tuturor membrilor echipelor de proiect, indiferent de forma juridică a angajatorului (instituție publică, organizație neguvernamentală, operator economic etc.).
(3) Pentru anul 2025, valoarea tarifului orar se stabilește prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene și al ministrului muncii și solidarității sociale și se aplică tuturor proiectelor aflate în implementare și celor care vor fi lansate ulterior.
(4) Tariful orar se aplică proporțional cu timpul efectiv alocat activităților prevăzute în fișa de post sau contractul de activitate, conform planului de implementare al proiectului.
Articolul XV – Varianta modificată propusă:
Art. XV –
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (…) se modifică după cum urmează:
La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Personalul din instituțiile și/sau autoritățile publice, precum și cel din alte entități eligibile, nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile și/sau rambursabile, beneficiază de o remunerație suplimentară calculată în baza tarifului orar unitar, stabilit conform prevederilor legale și reglementărilor specifice fiecărui apel de proiecte. Acest tarif se aplică proporțional cu timpul efectiv alocat activităților prevăzute în fișa postului sau în contractul de activitate.”
SCOPUL PROPUNERII
Prezenta notă de fundamentare susține necesitatea modificării articolelor XIV și XV din proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, prin înlocuirea actualului mecanism de plafonare procentuală a stimulentelor salariale (30% din salariul de bază) cu un mecanism echitabil, transparent și predictibil de remunerare pe bază de tarif orar unitar, calculat raportat la salariul mediu brut pe economie valabil la data lansării apelului de proiecte.
CONTEXT ȘI PROBLEMĂ IDENTIFICATĂ
În forma actuală, articolele XIV și XV:
- impun o limitare procentuală a stimulentelor pentru personalul implicat în proiecte cu finanțare externă, raportată la salariul de bază (maxim 30%);
- mențin un sistem care generează diferențe nejustificate de remunerare, chiar și între persoane care ocupă poziții identice în cadrul aceluiași proiect;
- afectează personalul instituțiilor publice (în special din asistență socială), care riscă să devină mai puțin motivat decât colegii din ONG-uri sau mediul privat;
- sunt neadaptate realităților de implementare ale proiectelor europene și contravin principiilor de echitate și eficiență promovate de Comisia Europeană.
FUNDAMENTAREA NOULUI MECANISM PROPUS – TARIF ORAR UNITAR
1. Corectarea inechităților generate de sistemul procentual
În sistemul actual:
-
-
- două persoane care ocupă aceeași funcție într-un proiect (ex: asistent social), cu aceleași atribuții și același număr de ore, primesc remunerații diferite, deoarece acestea sunt calculate ca procent din salariul de bază, care variază în funcție de vechime, gradație sau angajator.
-
Soluția: introducerea unui tarif orar unitar, exprimat în valoare brută, aplicabil tuturor persoanelor implicate în proiecte, indiferent de statutul lor sau instituția de proveniență.
2. Principiul echității – plată egală pentru muncă egală
Tariful orar unitar:
-
-
- asigură remunerare proporțională cu timpul efectiv lucrat și cu responsabilitățile asumate;
- elimină discriminările instituționale și salariale;
- poate fi ajustat periodic în funcție de salariul mediu brut pe economie comunicat de INS.
-
3. Aplicabilitate generală, nediscriminatorie
-
-
- Noul tarif orar se aplică nediferențiat tuturor categoriilor de personal eligibil – din sectorul public, ONG sau privat;
- Poate fi specificat direct în Ghidul Condiții Specifice al fiecărui apel de proiecte, facilitând bugetarea corectă.
-
4. Simplificare administrativă și financiară
Permite:
-
-
- calculare mai clară și standardizată a bugetelor de proiecte;
- verificări mai ușoare și mai rapide din partea autorităților de management și a auditorilor;
- eliminarea neclarităților privind baza de calcul (salariu de bază vs. salariu brut vs. sporuri etc.).
-
5. Compatibilitate cu reglementările europene
- Ghidurile solicitantului din PoIDS, POEO, PNRR etc. permit stabilirea unor rate de cost orare standard.
Având în vedere:
- riscurile de demotivare a personalului calificat din sectorul public,
- dificultățile de aplicare și verificare a sistemului procentual actual,
- inechitățile structurale între persoane aflate în situații identice,
- bunele practici europene și cadrul general al programelor finanțate din fonduri externe,
se propune modificarea articolelor XIV și XV prin înlocuirea plafonului procentual cu un mecanism unitar de remunerare pe bază de tarif orar, calculat raportat la salariul mediu brut pe economie, aplicabil tuturor membrilor echipelor de proiect, indiferent de instituția de proveniență.
Apel la susținere
ASproAS invită:
Parlamentul României,
Guvernul României,
Comisiile de specialitate,
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale,
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene,
partenerii instituționali și organizațiile societății civile,
să analizeze și să susțină această propunere de amendament, care oferă o soluție echilibrată, aplicabilă, nediscriminatorie și sustenabilă pentru remunerarea echitabilă a muncii depuse în proiectele sociale finanțate din fonduri externe.
Raoul Dromereschi – Asistent Social ASproAS
Ana Rădulescu – Director General
![]()

